Sunday, March 22, 2020

කොරෝනා අස්සේ හැදුනු දත් අමාරුව





දත් රෝග සම්බන්ධව මට ඇති අත්දැකීම් කොච්චරද කියනවා, නම් මගේ කටේ දත් වලට කරපු ප්‍රතිකාර අධ්‍යයනය කරලා දන්ත වෛද්‍ය වරයෙක් වෙන්න පුළුවන් ඕනෑම කෙනෙක්ට. එච්චරටම මගේ කටට එක එක විදියේ දේවල් කරලා තියෙනවා.

පොඩි කාලේ මගේ කිරි දත් ටික ගැලවිලා ගියා, යට කොටස ඉතිරි කරලා. ඊට පස්සේ ඉස්පිරිතාලෙක ඇඩ්මිට් කරලා සිහි නැති කරලා විදුරුමහ පළලා තමයි ඒ කොටස් අයින් කලේ.

ඊට පස්සේ ඉස්කෝලේ යන කාලේ හක්කේ දත් දෙකක් රිදෙන්න ගත්තා. මුලදී පුරවා පුරවා හිටියට පස්සේ දත් කැඩිලා යන්න ගත්ත නිසා ස්නායු පිරවීමක් එහෙම නැත්නම් nerve filling කරන්න උනා. දැන් වගේ නෙවෙයි ඒ තාක්ෂණය ඒ දවස් වල දියුණු නෑ. බොහොම දුකක් විදින්න උනා. ගලවන්නත් එපා කිව්වා දොස්තරලා මොකද කට දෙපැත්තෙන් කම්මුල ඇතුලට යයි කියල.

මේ තියෙන්නේ ස්නායු පිරවීමක් කරන විදිය 

ඔන්න ඒ දෙක යන්තම් ස්නායු පුරවලා බේරගත්ත. රස්සාවක් කරන්න ගත්තම ස්නායු පුරවපු දතක් ලග තිබුන තව දතක් රිදෙන්න ගත්තා. දැන් මොකද කරන්නේ ඒකත් බේරගන්න බැරි උනා. ඒකටත් ස්නායු පිරවුමක් කරන්න උනා.

දැන් දත් තුනක් ස්නායු පිරවීම් කරලා. කරුමේ කියන්නේ මේ අවුරුද්ද මුලදී දත් තුනම උඩ කොටස් වලින් කැඩිලා ගියා. මේ සැරේ නම් මට සැහෙන ගානක් වියදම් කරන්න උනා. ඒ කියන්නේ එක දතකට Crown එකක් දැම්ම. අනිත් දත් දෙකම අල්ලලා bridge  එකක් දැම්ම.
දැන් උඩ  බිම බලන්න එපා ඒ මොනවද කියලා. ලැබ් එකක දතේ අච්චුවක් අරගෙන දතක් හදලා ස්නායු පුරවපු දතට උඩින් අලවනවා වගේ දෙයක් කරන්නේ.


එතනින් නැවතුනේ නෑ මගේ කරුමෙට මේ කොරෝනා අස්සෙත් දැන් තව දතක් රිදෙනවා. දවසට දෙපාරක් දත් මැද්දම ඇති කියලා කිව්වට මට නම් ඒ තියරිය හරි යන්නේ නෑ වගේ. හැබැයි මේ සැරේ මට හොද දොස්තර කෙනෙක් සෙට් උනා.

දත් මදිනවට අමතරව මට දත් දෙකක් අතර inter dental brush එකකින් සුද්ද කරන්නත් වෙලා තියෙනවා. ගොඩක් අය දන්නේ නැති දොස්තරලා කියන්නේ නැති දෙයක් මේ දොස්තර මට කිව්වා. ගොඩක් අයගේ දත් නරක් වෙන්නේ හක්කේ. එහෙම නරක් වෙන්නේ දත් මදින්නේ නැති නිසා නෙවෙයි ත්‍රිමාන විදියට දත වටේම සුද්ද වෙන්නේ නැති නිසා.
ඇත්තම කතාව තමයි දත දෙපැත්තෙන් විතරයි අපි මදිනකොට සුද්ද වෙන්නේ. දත් අතර දත් බුරුසුවෙන් මදින්න බෑ. එකට තමයි dental  floss  හරි inter dental brush තියෙන්නේ. හැබැයි ඉතින් මේවා ගණන්. එදා වේල හොයන මිනිස්සුන්ට මේවා කරන්න බෑ දත නරක නම් ගලවලා දානවා ඇරෙන්න.


මේ තියෙන්නේ  inter dental brush එක 


මේ තියෙන්නේ dental floss එකක් 


කොහොම හරි දැන් ඉතින් ශේප් එකේ ඉන්න වෙනවා දතේ අමාරුව හිතේ විඳගෙන ඇඳිරි නිතිය ඉවර වෙනකන්.


No comments: